De meeste vogels leven in 'koppeltjes' en blijven hun leven lang bij elkaar. Hoe herkennen ze elkaar in een groep vogels?

Ze bouwen samen een nestje, ze vliegen samen wat rond, ze beschermen elkaar voor raven (ik zie het iedere dag in de tuin), en soms gaan ze met grote groepen vogels een stukje vliegen.

Maar: Hoe herkennen vogels elkaar? En weten ze als hun 'kindertjes' groot zijn, nog wie dat zijn? En hoe selecteren vogels hun 'partner'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Antwoorden (1)

vogels selecteren hun partner op verschillende kenmerken, afhankelijk van de soort.
sommige soorten selecteren op de mooiste zang, andere op mooie verenpracht.
bij wevertjes wordt geselecteerd op het mooiste nest.
ook heb je vogels die mooi versierde prieeltjes bouwen, hoe mooier hoe interessanter ze zijn voor de vrouwtjes.

vogels herkennen elkaar aan hun gezicht en andere uiterlijke kenmerken, net zoals wij dat doen.
merels bijvoorbeeld delen de zorg voor de jongen: pa zorgt voor twee jongen, en ma voor de andere drie.
ze herkennen hun kroost aan hun gezichtjes.
zijn de vogels eenmaal uitgevlogen, dan gaan ze hun eigen weg, en zal er geen herkenning zijn als ze elkaar later nog eens tegenkomen.
Rieneke1