Waarom vinden vliegen het nodig om het huis binnen te komen vliegen?

Het is 1 dag mooi weer... lekker de tuindeur de hele dag open en nu, begin van de avond, heb ik een stuk of 6 (zeer actieve) vliegen in m'n woonkamer. Ze cirkelen steeds in dezelfde vierkante meter rond, zonder de uitgang te (willen) vinden.
Vraag: waarom komen ze binnen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er ook last van....beetje balen, want ik kan mijn slaapkamer niet afsluiten met een deur, dus dat wordt gekriebel straks, als ik pech heb....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hier ook. grote vliegen in de woonkamer, muggen in de slaapkamer. Als ik namelijk de konijnen in en uit laat lopen, moet het hor open blijven staan.
maar het was wel de zonnigste koninginnedag in jaren!

Antwoorden (4)

Vliegen maken geen vluchtplan voordat ze opstijgen zoals een vliegtuig dat wel doet. Ze vliegen ook buiten maar wat rond, opzoek naar wat te eten. Vinden ze het buiten niet dan kan het zijn dat ze iets bij jou binnen ruiken en daar op af gaan.. Dat zijn de vliegen met honger .het kan ook zijn dat als je doorzon kamer hebt, dat hij denk dat er aan de andere kant weer uit kan. Dat hij niet helemaal hoeft om te vliegen. Dat zijn vliegen die net gegeten hebben, en op weg waren naar huis..;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft daar weinig mee te maken.
Vliegen gaan naar het licht maar ook vooral naar de warmte en dat is de reden waarom ze zo graag binnen komen.
Nadien zitten die meestal op de ramen omdat ze dan naar het licht gaan. That's it !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de een of ander manier schijnt dat met de luchtstroom te maken te hebben. Vanuit huis stroomt een warme lucht naar buiten.
Vliegen detecteren deze luchtstroom en gaan daar tegenin. Zo komen ze dus het huis binnen.
Eenmaal binnen is de luchtstroming veel minder of nagenoeg nul.
De vliegen cirkelen dan in de warme kamer lucht hun rondjes zonder duidelijk doel. Ze houden dus duidelijk van warmte.

Huizen die airconditioning aan hebben en dus een koude uitstroom naar buiten hebben, hebben veel minder last van invliegende vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt logisch.
bij ons verzamelen ze zich daarna bij de etensbakjes van de katten en de vuilnisbak. Jakkes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , die ruiken weer zeer aantrekkelijk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huis met een airconditioning heeft een temperatuur van zeg maar 21 graden.
maar momenteel is een huis zonder ook rond de 21 graden.
En het was buiten ook rond de 20 graden, dus geen warme luchtstroom naar buiten.
Aan het einde van de prachtige koninginnendag en een buitentemperatuur van boven de 20 graden, werd het tegen de avond koeler en er kwam meer wind.
Op dat moment zoeken de vliegen naar een windstille lekker warme ruimte.
Als er voor een vlieg dan ook nog allerlei lekkere luchtjes naar buiten komen, is de huiskamer snel gevonden.