Hoe herken je of je hirsutisme hebt?

Hallo. Ik ben een meisje van 16 jaar en heel erg onzeker, want ik heb overal op mijn lichaam haar behalve bij mijn nek en schouder. Ik weet totaal niet wat ik moet doen. Ik heb dit probleem tegen mijn moeder gezegd en ze zei dat het wel overgaat als je ouder wordt. Als ik op internet kijk naar mensen met hirsutisme word ik heel erg onzeker, want volgens mij heb ik dezelfde symptomen, alleen weet dit niet heel erg zeker. Kan iemand mij een duidelijk uitleg geven hoe je herkent (aan de symptomen) of je het hebt of niet en of ik me zorgen moet maken om hirsutisme

Toegevoegd na 53 seconden:
Oh ja en alsjeblieft geen gemene opmerkingen, want ik ben heel erg onzeker over dit en ik vind het echt niet leuk

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
SimonV
10 jaar geleden
Dapper dat je dit hier toch durft te vragen!
Als het zo'n probleem voor je is, zou ik er zeker mee naar de huisarts gaan. Die kan je hopelijk geruststellen.
anneliez
10 jaar geleden
Ga naar de huisarts. Die zal je waarschijnlijk doorsturen naar een huidarts. Ik had zelf ook last van overbeharing op mijn kin, en gelukkig betaalde de verzekering een groot deel van de kosten van de behandeling bij de schoonheidsspecialiste
Ritsuka
10 jaar geleden
Is het donker en veel haar? Want wat lichter, donsachtig haar overal is volledig normaal. Bij benen, schaamstreek en oksels is het vaak wat donkerder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga naar de huisarts als je het niet vertrouwd, maar het is een fabeltje dat vrouwen geen haargroei zouden hebben. Dat hebben ze wel, maar veel vrouwen verwijderen het. Ik denk dus dat er niks vreemds met je aan de hand is, maar de huisarts kan je uitsluitsel geven. Een bezoekje aan de huisarts hoeven je ouders trouwens niet eens van te weten. Hij moet dat ook geheim houden.

Antwoorden (2)

Hirsutisme is overmatige haargroei bij vrouwen, in een mannelijk patroon. Dat betekent dat er haren groeien op plaatsen waar vrouwen normaal geen haren hebben, zoals op het gezicht (baard en snor), in de hals, op de borst, rond de tepels, op de onderbuik tussen navel en schaamstreek, en op de benen. De haren zijn ook donker en dik, veel meer zichtbaar dan de lichtgekleurde kleine donshaartjes die normaal gesproken op het gezicht en het lichaam van vrouwen voorkomen en die niet of nauwelijks zichtbaar zijn.
Hirsutisme komt vaak voor, circa 5% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd heeft er last van. Het wordt door zorgverzekeraars gezien als alleen maar een cosmetisch probleem, maar de vrouwen die er last van hebben lijden er erg onder. Het wordt veroorzaakt door een verstoring in het hormonale evenwicht.
De oorzaak is meestal een te hoog gehalte aan testosteron (mannelijk hormoon) in het bloed. Testosteron veroorzaakt baard en snorgroei en groei van haar op andere plaatsen van het lichaam. Mannen hebben veel testosteron in hun lichaam, maar vrouwen hebben ook een kleine hoeveelheid testosteron. Als dit te hoog wordt ontstaat overmatige haargroei in een mannelijk patroon.
Bij een deel van de vrouwen is hirsutisme erfelijk bepaald. Het komt bij hun dus in de familie voor, alle vrouwen hebben last van overbeharing. Dit ziet men soms in Turkse, Marokkaanse of Griekse families. Het kan zijn dat zij teveel testosteron in het bloed hebben, maar wat ook voorkomt is dat de hoeveelheid testosteron normaal is, maar dat de haren er verhoogd gevoelig voor zijn.

Het is heel normaal dat je onzeker wordt door overmatige haargroei op lichaam en gezicht, ga eens naar je huisarts met dit probleem, deze kan je doorsturen naar een dermatoloog (huidarts) welke kan bepalen of jij hier daadwerkelijk last van hebt. Steeds meer verzekeringen vergoeden de verwijdering van dit (mannelijke) haar bij vrouwen. Als je hier last van hebt, dan zal dat bij het ouder worden nauwelijks verminderen. Maar er zijn manieren om dit te verwijderen, zodat het niet meer aanwezig is en weg blijft. Goede resultaten worden geboekt door laseren, of elektrische ontharing (wat een oude methode is en minder wordt toegepast).

Toegevoegd na 2 minuten:
Je herkent hirsutisme aan overmatige dikke haargroei, op plaatsen waar dat normaal gesproken alleen bij mannen voorkomt, zoals het gezicht, de borst, buik en rug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het probleem want ik heb geen haar op mijn kin of hals, maar wel op mijn borst rond de tepels en op de onderbuikt enzv. en benen zijn gwn normaal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook niet alle mannen hebben dik, donker gezichtshaar, wat niet wil zeggen dat zij geen mannelijke haargroei hebben.
Laat je onderzoeken door je huisarts, dit is echt de moeite waard, je bent hier onzeker over, wat begrijpelijk is, dus moet er ingegrepen worden. Vraag voordat je het laat behandelen, toestemming aan je zorgverzekering, dan heb je kans dat dit vergoedt wordt, achteraf wordt er niet meer vergoedt. Hou er rekening mee dat je naar een keuringsarts van je zorgverzekering moet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen ik heb 1 super groot probleem en dat is dat mijn moeder niet naar de huisarts wil gaan, omdat ze gelooft dat ik het niet heb
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je 16 jaar bent, mag je zonder toestemming van je ouders alleen naar je huisarts, je huisarts heeft ook beroepsgeheim, zodat je ouders niet te weten hoeven te komen dat je geweest bent. Als de arts je voorstelt je door te sturen, of een eventuele behandeling voorstelt, dan is het vroeg genoeg, je moeder duidelijk te maken dat er iets aan de hand is. Je kunt dan zelfs een briefje aan je arts vragen, om dit duidelijk te maken aan je moeder.
SimonV
10 jaar geleden
En de huisarts kost niets (gaat niet af van eigen risico zorgverzekering).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling Simon.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik heb op de onderbuik een klein beetje een streepje, en rond de tepels een paar donkere haren. Volledig normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan uit de vraag, of reacties niet opmaken of het om een beetje of veel gaat, bij twijfel of onzekerheid is het altijd raadzaam naar je huisarts te gaan. Als het normaal is, geeft deze ook tips om het zelf te (laten) verwijderen.
Hirsutisme is een ander woord voor overbeharing bij de vrouw, waarbij de beharing een typisch mannelijk patroon volgt. Dus: beharing op armen en benen, schaamhaar dat omhoog (met een streepje) doorloopt tot de navel, snor- en baardgroei, enzovoort.

Het kan dus inderdaad zijn dat je daar last van hebt. En het is niet iets dat vanzelf overgaat. Als je in de bron kijkt, zie je dat er verschillende oorzaken voor zijn. Tegenwoordig kunnen die veel beter behandeld worden dan vroeger, en ook de overbeharing zelf kan met de nieuwe technieken beter aangepakt worden.

Ik zou dus zeker naar de huisarts gaan. Hoe eerder de oorzaak wordt opgespoord, hoe beter!

Nog wel een voetnoot: veel jonge vrouwen denken dat ze aan hirsutisme lijden, terwijl hun beharing nog in het normale spectrum zit. De een heeft u eenmaal meer haren op armen en benen, enzovoort. Zeker in de periode dat de beharing toeneemt, en je dus nog niet weet waar het zal eindigen, kun je je daar erg veel zorgen over maken. Het KAN dus zijn dat je helemaal niet aan hirsitusme lijdt.

Nóg een goede reden om snel naar de huisarts te gaan. Dan word je óf behandeld óf van je ongerustheid verlost!